Zo maak je je huis klaar voor de verkoop

Zo maak je je huis klaar voor de verkoop

Je hebt eindelijk de knoop doorgehakt….je gaat je huis verkopen. Natuurlijk streef je naar een snelle verkoop tegen een zo hoog mogelijke prijs, echter dit is voor de meeste woningen niet weggelegd helaas. Toch heb je hier zelf (en je makelaar) meer invloed op dan je wellicht nu denkt! In dit artikel neem ik alle stappen met je door om je huis klaar voor de verkoop te maken.

Een makelaar kiezen

Allereerst bepaal je voor jezelf op welke manier je je woning wilt verkopen. Ga je dit zelf doen of neem je toch een makelaar in de hand? En wanneer je besluit om een makelaar in de hand te nemen, kies je dan een fullservice makelaar die alles van A tot Z voor je uit handen neemt? Of kies je toch voor een internet makelaar waarbij je zelf een groot gedeelte van de werkzaamheden verricht zoals het schrijven van verkoopteksten, woningfoto’s en -video etc.

Kies in ieder geval een methode die bij je past. Internet makelaars zijn vaak aanzienlijk goedkoper dan een traditionele makelaar, echter houdt er wel rekening mee dat een woning verkopen wel iets meer is dan een huis op Funda plaatsen. Verdiep je hier dus goed alvorens je een keuze maakt.

Vraagprijs bepalen

De vraagprijs is een essentieel onderdeel van de verkoopstrategie. Naast een uitmuntende presentatie is de juiste vraagprijs minstens zo belangrijk. Elke woningeigenaar wil natuurlijk een zo hoog mogelijke prijs voor zijn woning, volkomen begrijpelijk. Een veel gemaakte fout is echter dat gekozen wordt voor een (te) hoge vraagprijs met het idee….’we kunnen altijd nog zakken’. Dit is niet alleen de meest gemaakte fout bij de vraagprijsstrategie, maar tegelijkertijd ook dodelijk voor een succesvolle en snelle verkoop.

Op voorhand een te hoge vraagprijs op je woning zetten betekent dat hij niet verkocht zal worden. Na enkele maanden besluit je in overleg met je makelaar de vraagprijs toch maar een beetje te laten zakken, echter het leed is al geschied. Bijna in alle gevallen zal de uiteindelijke opbrengst lager uitvallen dan wanneer je gelijk met de juiste vraagprijs zou zijn gestart. Wij geloven in een scherpe vraagprijs waarbij er minder onderhandelingsruimte is. Je kopers moeten het gevoel krijgen dat het huis echt scherp is weggezet en dat ze er snel bij moeten zijn.  Ik heb hier ook uitgebreid over geschreven in ons e-book Huis Verkopen 2.0. Deze kun je onder aan deze pagina gratis downloaden.

Kleine klusjes

Wie succesvol zijn woning wil verkopen moet ervoor zorgen dat deze er spik en span bij staat. Zorg er niet alleen voor dat je huis (en de tuin) grondig opgeruimd zijn, maar ook dat alles netjes en ‘af’ is. Vergis je niet…een kijker zal jouw woning grondig bekijken en let daarbij op de kleinste details. Zelf heb je vaak een bepaalde ‘blindheid’ als het gaat om kleine dingen in je woning, je ziet ze simpelweg niet meer omdat je er zelf woont. Een kijker ziet ze echter wel.

Zorg daarom dat het schilderwerk er goed bij staat, kies zoveel mogelijk lichte neutrale wanden (mocht je felle of hele donkere kleuren op de wanden of kozijnen hebben). Zorg dat stopcontacten en plintjes netjes afgewerkt zijn en vervang de kitnaden in de badkamer even (vaak is dit nodig omdat ze bruin of zwart geworden zijn door vocht). Zo zijn er vele kleine klusjes meer in en om het huis die je grondig moet aanpakken. Zorg dat je tuin netjes en onkruidvrij is en zorg dat de ramen schoon zijn.

Ga eens heel kritisch door je huis heen en maak een lijstje met to do punten. Vraag ook nog eens een vriend of familielid die niet in jouw huis woont of hij/zij nog zaken kan ontdekken die jou nog niet opgevallen waren.

In sommige gevallen raden wij als makelaar onze klanten ook wel eens aan om alvorens de woning in de verkoop te zetten, nog een kleine investering te doen in de woning. Bijvoorbeeld wanneer er oud en lelijk tapijt in de woning ligt is het raadzaam om bijvoorbeeld toch een mooie laminaatvloer er in te leggen. Oogt veel netter en verkoopt daardoor sneller. Ook is het soms raadzaam om toch nog een muur of een paar muurtjes te verven of nog wat kozijnen mee te nemen. Uiteraard in lichte neutrale kleuren, dit verkoopt nou eenmaal beter. Uiteraard hangt dit wel van het type woning af.

Verkoopstyling

Voordat je foto’s en een video gaat/laat maken moet er eerst nog iets anders gebeuren. Het is op dit moment nog niet erg bekend in Nederland en wat mij betreft dus ook nog ontzettend onderschat is verkoopstyling. Verkoopstyling is niet je huis grondig verbouwen en schilderen, maar simpel gezegd het op de juiste manier inrichten van de woning. Licht en vooral ruimte zijn essentiele elementen waar een verkoopstyliste op let. Wanneer je 2 foto’s van een ruimte naast elkaar legt waarvan 1 voor de verkoopstyling en 1 na de verkoopstyling is genomen, dan zie je echt een wereld van verschil.

Verkoopstyling brengt rust en ruimte met zich mee in de woning waardoor het huis gelijk nog aantrekkelijker oogt. Zelf werken wij standaard met onze eigen verkoopstyliste die aangesloten en gediplomeerd is bij House of Kiki, ook wel bekend van de RTL programma’s Uitstel van Executie en de TV Makelaar.

Foto’s en woningvideo

De laatste klusjes zijn gedaan en de verkoopstyliste heeft de woning flink onder handen genomen. Als het goed is staat je huis er nu spik en span bij en dus is het tijd voor de woningfoto’s en een mooie woningvideo. Soms maakt de verkoopstyliste de foto’s zodra ze klaar is met het stylen en in andere gevallen wordt er een professionele fotograaf ingehuurd (zoals wij doen). Deze zorgt ervoor dat jouw huis op de meest gunstige manier, met de juiste invalshoeken, hoogtes en belichting gepresenteerd wordt op de foto’s.

De foto’s moeten van absolute topkwaliteit zijn want dit is je visitekaartje. Hiermee geef je een eerste indruk waarbij de hoofdfoto er voor moet zorgen dat jouw huis er aantrekkelijk genoeg uit ziet om op door te klikken. Doe hierin absoluut geen concessies. Heb je een mooie vrijstaande woning of boerderij? Overweeg dan eens om een paar hoogtefoto’s erbij te plaatsen. Vaak voor een paar tientjes heb je al een paar van zulke foto’s waarbij je huis prachtig uitkomt.

Dan tot slot de woningvideo. Lang niet iedere makelaar maakt hier nog gebruik van en de meeste makelaars die er gebruik van maken laten dan vaak een ‘pictureclip’ maken, dit is een video van aan elkaar gezette foto’s. Hierdoor scoor je hoger op Funda en dus is dat vaak ook de enige reden waarom ze zo’n video (pictureclip) er bij laten maken. Ik denk dat je een video moet zien als een unieke mogelijkheid om je huis te presenteren, het geeft een extra dimensie aan je presentatie.

Zorg dat mooie foto’s en echte beelden elkaar afwisselen, plaats tussendoor regelmatig een stukje tekst met bijvoorbeeld de voordelen van bepaalde kenmerken van je huis. Kies voor een passend muziekje en hou hierbij ook rekening met je doelgroep. Bij een kleine starterswoning voor jonge mensen is het niet verstandig om daar klassieke muziek onder te zetten terwijl dat bijvoorbeeld wel heel goed zou passen bij een oude nostalgische boerderij. Er is op het internet wel software te vinden waarmee je redelijk eenvoudig zulke video’s zelf kunt maken als je een beetje handig bent. Bekijk hier maar eens een voorbeeldvideo van Duinstra Makelaars. Wij maken uiteraard zelf een video voor onze klanten.

Kortom, maak gebruik van de mogelijkheden van video. Laat de kijkers je huis beleven, laat ze het voelen! En wat helpt daar nou beter bij dan een sfeervolle video? Laat de kijkers (en hopelijk kopers) maar komen!

 

 

 

Comments

comments

Bericht delen:

Download het GRATIS e-book 'Huis Verkopen 2.0'

Wil jij je huis sneller verkopen? Download dan dit 35 pagina's tellende e-book vol met tips en valkuilen die je tegen kunt komen bij de verkoop van je huis.