Veel gestelde vragen

Hoe snel reageren jullie op een voicemail of email?

Zijn wij even telefonisch niet bereikbaar dan bellen we je altijd binnen 1 uur weer terug. Wij zijn op werkdagen van 09.00 tot 21.00 bereikbaar en op zaterdag van 10.00 tot 16.00. In geval van zon- en feestdagen reageren we altijd de eerst volgende werkdag, maar vaak al wel eerder. E-mail beantwoorden we altijd nog dezelfde (werk)dag.

Voor belangrijke zaken waarbij enige urgentie gevraagd is mag je ons ook nog buiten deze openingstijden bellen natuurlijk.

 

Wat wordt er besproken tijdens het kennismakingsgesprek?

Allereerst is het belangrijk tijdens dit gesprek om elkaar te leren kennen en te kijken of er wederzijds een klik is. Immers de verkoop van je huis is geen kleinigheid en dus moet het gevoel over en weer goed zijn. Daarnaast horen wij graag van je welke motieven en verwachtingen je hebt bij de verkoop van je huis, maar ook welke verwachtingen je hebt van ons als makelaar.

Daarnaast vertellen we je uitgebreid over onze manier unieke van werken en wat je precies van ons mag verwachten gedurende het verkooptraject. En natuurlijk geven we een indicatie van de waarde van jouw woning en bespreken we gezamenlijk welke prijsstrategie het beste past bij de verkoop jouw woning.

 

Wat betaal ik precies en wanneer moet ik dit betalen?

Je betaalt bij ons eenmalig een bedrag van €550,- opstartkosten en daarnaast 1,75% (beide incl. btw) over de verkoopprijs van de woning met een minimum van €2495,-. De opstartkosten zijn kosten die wij daadwerkelijk maken om jouw huis optimaal en helemaal perfect te kunnen presenteren en bestaat uit onder meer;

  • Basis plaatsing op Funda (onbeperkt)
  • Het meest uitgebreide Funda presentatie- en marketingpakket  met plaatsing van video, plattegronden, 3D-foto’s.
  • Een professionele fotograaf
  • Professioneel opgemaakte plattegronden van je huis waarbij de koper via Floorplanner zelfs de mogelijkheid krijgt om jouw huis al digitaal in te richten. Zie hier voor een voorbeeld
  • Een professionele woningvideo zoals je bij geen enkele andere makelaar krijgt
  • Een hele dag gratis hulp en advies van onze eigen verkoopstyliste waarbij het lenen of huren van woonaccessoires tot de mogelijkheden behoort.
  • Schitterende professionele brochures en flyers
  • Budget voor het adverteren op Facebook en Google
  • Het Te Koop bord in de tuin of op het raam
  • Actieve social media campagnes op Facebook, Twitter en Pinterest

 

Je ontvangt van ons een factuur voor de opstartkosten nadat wij de gehele woningpresentatie klaar hebben en deze door jou is goedgekeurd. Dat is ook het moment dat de woning daadwerkelijk op Funda geplaatst wordt. Het courtage betaal je uiteraard pas na verkoop van de woning wanneer de overdracht plaats vindt bij de notaris.

 

Zijn er nog zaken die niet standaard in jullie verkooppakket zitten?

Ons verkooppakket is het meest uitgebreide pakket dat je je maar kunt wensen. Toch zijn er een paar dingen niet standaard in ons verkooppakket zitten zoals bijvoorbeeld hoogtefoto’s en een digitale restyling van een kamer, keuken of badkamer. De reden dat dit niet standaard in ons verkooppakket zit is dat deze zaken voor de meeste woningen niet van toepassing zijn en dus slechts ingezet worden als de situatie (lees type woning) daarom vraagt.

(Bij digitale restyling wordt een 3D-tekening gemaakt op de computer wat de potentiële koper een beeld geeft van de mogelijkheden van de betreffende kamer of ruimte in de woning en wordt veel toegepast voor gedateerde woningen)

 

Waarom moet ik opstartkosten betalen?

Om jouw woning in de verkoop te zetten maken wij daadwerkelijk kosten (zie vraag hierboven) zonder daarbij nog onze eigen uren mee te rekenen. Omdat wij normaliter geen intrekkingskosten rekenen (bij het uit de verkoop halen van de woning) zijn de daadwerkelijk gemaakte kosten door ons gedekt via opstartkosten. Deze opstartkosten worden gecompenseerd met ons scherpe courtage van 1,75% inclusief BTW bij de verkoop van de woning.

 

Betaal ik ook intrekkingskosten wanneer ik mijn woning uit de verkoop haal?

Wij zijn erg nauw betrokken bij onze klanten en staan altijd voor hen klaar, ook buiten werktijden. Wij geloven dan ook dat je tevreden zult zijn met onze inbreng en inzet. Daarom hanteren wij in principe geen intrekkingskosten  wanneer je besluit de woning uit de verkoop te halen tenzij anders overeengekomen. Bij hele grote of bijzondere woningen in het hogere prijssegment kan dit bijvoorbeeld voorkomen, echter wij stellen je hierover dan altijd vooraf op de hoogte.

 

Zijn alle tarieven op de website incl. BTW?

Wij houden van transparantie en daarom staan al onze tarieven op de website en deze zijn altijd inclusief BTW. Dit geldt ook voor het makelaarscourtage van 1,75% want ook dit is inclusief BTW.

Ps. Let hier ook op wanneer je de tarieven van diverse makelaars gaat vergelijken, want veel makelaars hanteren namelijk tarieven exclusief BTW.

 

Hoe worden wij op de hoogte gehouden na een bezichtiging?

Wij maken van elke bezichtiging een kort verslag en bewaren deze in ons digitale klantendossier. Omdat wij als kantoor kiezen voor een persoonlijke benadering kun je na iedere bezichtiging van je huis van ons een telefoontje verwachten waarin we je kort verslag doen van onze bevindingen van de bezichtiging. Dat is tevens even een handig moment waarop je eventuele vragen aan ons kunt stellen of andere zaken kunt bespreken.

 

Hoe kunnen wij zelf helpen bij de verkoop van onze woning?

Wij werken graag en alleen maar met gemotiveerde verkopers. Dat betekent dat we samen de schouders eronder moeten zetten voor een optimaal resultaat. Met name in de voorbereiding kan soms wat meer tijd gaan zitten, bijvoorbeeld in de voorbereiding op de woningpresentatie in samenwerking met de verkoopstyliste. Soms moet er bijvoorbeeld nog flink opgeruimd worden of moeten er nog wat klusjes gedaan worden alvorens de professionele fotograaf komt en de woningvideo gemonteerd wordt.

Ook daarna vragen we je hulp op social media, immers het is belangrijk dat jouw vrienden en familie een steentje bijdraagt aan het kenmerk maken dat jullie woning in de verkoop komt/staat. Ook hierbij helpen we uiteraard mocht je zelf niet handig zijn met internet of social media.

 

Welke aandacht krijgt mijn woning van jullie?

We besteden niet alleen veel aandacht aan jou als klant, maar natuurlijk ook aan je woning. Wij geloven in het succes een superieure presentatie en onze werkwijze heeft zich daarmee ook keer op keer bewezen. We gaan daarom ook niet overhaast te werk. Nadat de makelaar voor de eerste keer is geweest neemt onze verkoopstyliste contact met je op voor een eerste kennismakingsgesprek. Hierbij geeft ze tips en bespreken jullie in goed overleg wat er eventueel nog gedaan moet worden. Daarna plannen jullie een dag in met de verkoopstyliste en komt zij de hele dag (of korter of langer afhankelijk van wat vereist is) helpen om de woning te stylen. Aan het einde van die dag plannen wij ook de professionele fotograaf in zodat we het resultaat van de styling gelijk vast kunnen leggen op prachtige foto’s.

Daarnaast komt Remco langs om een aantal mooie shots van jullie huis te maken met een professionele videocamera. Deze beelden worden samen met een aantal foto’s gebruikt om een professionele woningvideo te monteren inclusief teksten en mooie, passende achtergrond muziek.

Wij maken een uitgebreide beschrijving van je woning waarin we alle voordelen en sterke punten extra belichten en waarin we de koper volledig meenemen in de beleving van jouw huis. Daarnaast gaan we echt specifiek op zoek naar de doelgroep voor jouw woning zodat we ons daar in het bijzonder extra op kunnen richten.

Is de presentatie eenmaal klaar dan plaatsen we je woning op Funda en gaan we aan de slag met social media. Zo zijn we niet alleen erg actief op Facebook, maar ook op Twitter en Pinterest. We zetten onder meer betaalde advertenties voor jouw woning in op Facebook en Google en blijven de resultaten dagelijks volgen en meten.

We houden zeer regelmatig (vaak wekelijks of tweewekelijks) even contact over de voortgang van de verkoop en kunnen in goed overleg daar waar nodig tijdig bijsturen.

 

Krijgt mijn huis een eigen website?

De aanbiedingspagina van een woning binnen de website van Duinstra Makelaars is zo opgebouwd dat jouw woning als het ware een volledig eigen mini-website heeft. Je huis krijgt een eigen domeinnaam, bijvoorbeeld www.esk27.nl waarmee potentiële kopers rechtstreeks uitkomen bij jouw woning. Deze eigen domeinnaam van jouw straatnaam + huisnummer komt ook op het Te Koop bord te staan (zie hier een voorbeeld) waardoor mensen die langs rijden snel en eenvoudig je huis kunnen opzoeken op hun mobiele telefoon.

 

Wat doet een verkoopstyliste eigenlijk precies?

Wees gerust, wij vragen je niet om je hele huis te verbouwen of een hele nieuwe inrichting aan te schaffen. Een verkoopstyliste is gespecialiseerd in het (met weinig middelen) stylen van jouw woning waardoor er rust en ruimte ontstaat. Met name als je de voor- en na foto van een kamer of ruimte ziet, dan realiseer je je pas hoe groot het verschil is tussen wel of geen verkoopstyling. In sommige gevallen kunnen wij je adviseren om bijvoorbeeld een donkere muur lichter te maken of andere kleine klusjes even af te maken, echter dit is erg afhankelijk van de woning. Vaak is echter alleen verkoopstyling voldoende. En natuurlijk gaat altijd alles in overleg.

 

Hebben jullie echt een speciale verkoopstrategie?

Net als alle andere makelaars maken wij natuurlijk gebruik van de reguliere verkoopkanalen zoals onder meer Funda. Daarnaast richten wij ons heel specifiek op de doelgroep die past bij jouw woning. Dit doen we onder meer door slim gebruik te maken van Google en alle social media kanalen zoals bijvoorbeeld Facebook, Twitter en Pinterest.

Een ander belangrijk onderdeel van onze verkoopstrategie is de presentatie van je woning. Wij halen het onderste uit de kan als het gaat om het presenteren van je woning omdat wij geloven dat je huis daardoor niet alleen sneller verkocht wordt maar ook meer oplevert onderaan de streep. Onze eigen verkoopstyliste levert een belangrijk aandeel in deze woningpresentatie.

 

Moet ik zelf de aanbiedingstekst schrijven of doen jullie dat?

Je huis verkopen via Duinstra Makelaars betekent dat we je van A tot Z ontzorgen. Wij schrijven dus een uitgebreide en professionele aanbiedingstekst voor jouw woning waarin alle sterke punten van de woning en de omgeving op de juiste wijze belicht worden.

 

Ik heb geen plattegronden of bouwtekeningen van mijn huis, wat nu?

Natuurlijk is het prettig wanneer wij kunnen beschikken over eventuele bouwtekeningen en/of plattegronden. Echter wij meten je huis van onder tot boven nauwkeurig in en wanneer blijkt dat er geen bouwtekeningen en/of plattegronden zijn maken wij zelf plattegronden. Deze worden vervolgens door een speciaal bedrijf omgeturnd tot professionele digitale plattegronden met Floorplanner zodat de koper je huis zelfs al fictief in kan richten.

 

Hoelang duurt het voordat mijn huis op Funda staat?

Vanaf het eerste kennismakingsgesprek duurt het gemiddeld nog 2 tot maximaal 4 weken voordat je woning officieel in de verkoop (en dus op Funda) komt. Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van hoeveel tijd er nog gaat zitten in het verkoopklaar maken van de woning. Denk hierbij aan opruimen, klusjes afwerken en het stylen van de woning.

 

Hoe verloopt het traject na het eerste kennismakingsgesprek?

Ben je na het kennismakingsgesprek overtuigd van onze manier van werken en wil je graag dat wij jouw woning verkopen, dan gaan we gezamenlijk het verkoopproces in. We maken een afspraak om je woning ‘op te nemen’ waarbij we grondig alles inmeten, inspecteren en documenteren. Daarnaast komt onze verkoopstyliste bij je langs voor een intake waarbij jullie in goed overleg bespreken wat er eventueel nog moet gebeuren en op welke manier. Na deze intake komt de verkoopstyliste gemiddeld 1,5 tot 2 weken later een halve of een hele dag bij je om je woning te stylen en klaar te maken voor de woningfotograaf. Deze komt namelijk op deze zelfde dag en ook worden er op of rond deze dag een aantal shots genomen voor de woningvideo.

Een aantal dagen later ontvangen wij van de fotograaf de woningfoto’s en gaan wij aan de slag met de definitieve presentatie van je huis. Als de presentatie helemaal klaar is zetten we deze klaar ter beoordeling op onze eigen website. Wanneer je 100% tevreden bent zetten we je huis op Funda en de vele andere woningwebsites.

 

Waar kunnen potentiële kopers een brochure downloaden?

Potentiële kopers kunnen niet alleen via Funda een brochure van de woning downloaden maar uiteraard ook via onze eigen website. Zie hier een voorbeeldbrochure van een woning. Daarnaast laten wij voor elke woning die bij ons in de verkoop staat professionele brochures maken die kijkers/potentiële kopers ontvangen bij een bezichtiging. Een mooiere presentatie kun je je bijna niet voorstellen! Hier een voorbeeld!

 

Hoe houden jullie ons op de hoogte tijdens het verkoopproces?

De statistieken van Funda (bezoekersaantallen, aantal keren bekeken, aantal brochures gedownload etc.) kun je zelf bekijken met je eigen inlogcodes die je van ons ontvangt per e-mail. Echter dit zijn slechts statistieken en aangezien wij van persoonlijk contact houden hebben we wekelijks of tweewekelijks contact met jou als klant. We bespreken de voortgang en ideeën en het biedt jou de gelegenheid om de vragen die je hebt gelijk te stellen.

En natuurlijk bellen we je na iedere bezichtiging om een kort verslag te doen en onze bevindingen met jou te bespreken.

 

Zijn jullie aangesloten bij een branchevereniging?

Uiteraard! Wij zijn aangesloten bij Vastgoedpro, na de NVM de grootste branchevereniging voor makelaars. Daarnaast zijn wij gecertificeerd bij Vastgoedcert waardoor wij bevoegd zijn om te mogen taxeren voor onder meer banken en financiële instellingen. Dat betekent dat wij jouw belangen optimaal kunnen behartigen.

 

 

Download het GRATIS e-book 'Huis Verkopen 2.0'

Wil jij je huis sneller verkopen? Download dan dit 35 pagina's tellende e-book vol met tips en valkuilen die je tegen kunt komen bij de verkoop van je huis.