je-huis-verkopen-12-handige-tips

Je huis verkopen – 12 handige tips

De kogel is door de kerk, je gaat je huis verkopen! Tijd dus om over een aantal zaken goed na te denken. Neem ik een makelaar in de hand en zo ja welke makelaar? Wat is mijn huis waard en welke vraagprijs moet er op? Wat moet ik allemaal nog doen en regelen alvorens mijn huis in de verkoop komt? Deze en vele andere vragen zijn veel voorkomend onder woningeigenaren die besloten hebben hun huis te verkopen. Ik heb voor jou de 10 belangrijkste tips op een rijtje gezet waar je op moet letten bij de verkoop van je huis.

1. Zorg voor een onvergetelijke eerste indruk

Het internet is je belangrijkste medium bij de verkoop van je huis. De hoeveel informatie op het internet is ook overweldigend en daarom scannen wij wat we tegen komen op het internet. Alleen datgene wat ons interessant lijkt klikken we op en de rest slaan we over. Bij het zoeken naar een huis op het internet gaat het niet anders. De woningzoekers scannen door het enorme aanbod van koopwoningen en klikken alleen op die woningen die hen aanspreken. Of een woning hen wel of niet aanspreekt is voor een groot deel afhankelijk van hoe jij of je makelaar de woning heeft gepresenteerd. De hoofdfoto moet ronduit fantastisch zijn (hier kom ik later nog op terug) en ook de prijs moet gelijk aantrekkelijk ogen.

2. Benadruk de sterke punten van je huis

Klinkt logisch toch? Toch doen de meeste verkopers (lees makelaars van verkopers) dit nog niet of niet voldoende. De kracht van verkopen ligt altijd in het extra benadrukken van de voordelen van een product of dienst, in dit geval jouw huis. Ga bij jezelf eens na waarom jij destijds voor dit huis gekozen hebt. Wat waren voor jou de pluspunten van deze woning? Was het de tuin, de ligging, de woonwijk, de ruimte in het huis, de staat van de woning, de sfeer van de woning? Laat de sterkte punten van je huis niet alleen terug komen in een sterke aanbiedingstekst (overigens maken de meeste makelaars hier zich ook te snel en te makkelijk van af is mijn idee) maar zorg er ook voor dat dit terug komt in de woningfoto’s en in de woningvideo.

3. Zorg voor professionele foto’s

De kwaliteit van de foto’s van je huis kan het verschil zijn tussen wel of geen kijkers en dus tussen wel of niet verkopen van je huis. Is dat nu echt zo Remco hoor ik je denken? Ja absoluut! Onze  ervaring is dat met de nodige inspanning van onder meer verkoopstyling (hierover straks meer) en woningfoto’s van topkwaliteit, iedere woning op een goede manier te presenteren is waardoor er belangstelling zal ontstaan.

4. Verkoopstyling

In Engeland en Amerika is het de normaalste zaak van de wereld, verkoopstyling. In Nederland daarentegen is het nog aanzienlijk minder bekend en het gros van de makelaars maakt hier dan ook nog geen gebruik van. Een gemiste kans, want de invloed van verkoopstyling is op z’n allerminst behoorlijk te noemen. Een verkoopstyliste zorgt ervoor dat jouw woning helemaal klaar gemaakt wordt voor de verkoop. Ze geeft tips en adviezen over de inrichting, accessoires en ze zorgt voor voldoende ruimte en rust.

5. Zorg voor de juiste promotie mix

Je huis op Funda en Jaap plaatsen en een bord in de tuin is iets wat iedere makelaar je wel kan bieden. Natuurlijk zijn er altijd woningen die zichzelf bijna verkopen zonder al te veel inspanningen, maar dit is voor de meeste woningen helaas niet weggelegd. Je zult dus op de tamtam moeten slaan en jouw woning op zoveel mogelijk manieren onder de aandacht brengen van potentiële kopers. Een krachtig medium hiervoor is natuurlijk het internet en dan met name de diverse social media kanalen zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Belangrijk bij het inzetten van social media is natuurlijk wel dat je het op de juiste manier inzet. Benader nauwkeurig de juiste doelgroep van je huis en probeer je huis op een leuke en/of ludieke manier onder de aandacht te brengen, dit heeft vaak een viraal effect. Wij hebben al diverse woningen verkocht waarbij de koper via Facebook op de hoogte werd gebracht van de in de verkoop staande woning.

Daarnaast kun je overwegen om betaalde Google Adwords advertenties in te zetten afhankelijk of dit past het bij het type woning en Marktplaats.nl is een druk bezochte website waar zich veel potentiële kopers bevinden.

Zorg daarnaast ook voor regionale aandacht. De meeste kopers wonen namelijk niet ver bij jou uit de buurt. Een buurtmailing kan bijvoorbeeld handig zijn om de bewoners bij jou in de woonwijk te attenderen op het feit dat je huis te koop staat. Bekijk in samenspraak met je makelaar welke marketingmix het beste past bij jouw woning.

6. Geef een uitgebreide omschrijving van de buurt of omgeving

Op veel zaken heb je invloed bij de verkoop van je huis, echter de wijk of buurt waarin je huis ligt heb je geen invloed op. Probeer daarom voor jezelf na te gaan waarom jij destijds gekozen hebt voor deze buurt of wijk. Wat waren voor jou de pluspunten en benoem deze ook bij de verkoop van je huis. Ligt je huis centraal gelegen in een kindervriendelijke buurt vlakbij scholen, winkelcentra en sportvelden? Benoem dit! Benoem welke voorzieningen er allemaal zijn en wat er allemaal te beleven is in jouw woonwijk. Niet iedere potentiële koper weet dit namelijk…

Ligt je huis juist aan een drukkere weg? Benoem dan bijvoorbeeld dat je hierdoor in slechts enkele (auto)minuten in de stad bent of dat je huis erg centraal gelegen is tussen meerdere (grote) steden. Is er een mooi natuurgebied of een strand bij jou in de buurt, vergeet ook dit dan niet te benoemen. Kortom focus je op de sterke kanten van de omgeving waarin je huis gelegen is en benadruk deze extra.

7. Voorkom een smet op je huis

Bij huizen die te lang in de verkoop staan, laten we zeggen langer dan 6 maanden, is de kans groot dat er een smet op de woning komt. Wat bedoel ik daar precies mee? Potentiële kopers hebben je huis al vele malen voorbij zien komen op Funda en andere websites, het hele dorp weet al dat jouw huis al lange tijd te koop staat en dus gaan ze zich afvragen waarom dat huis maar steeds niet verkocht wordt. Zou het te duur zijn? Of misschien moet er gewoon veel te veel aan geïnvesteerd worden? Er is blijkbaar een reden waarom jouw huis maar niet verkocht wordt en naarmate het langer duurt wordt die kans alsmaar kleiner dat er zich nog een potentiële koper aandient.

Kortom, je moet het ijzer smeden als het heet is! Je mag niks maar dan ook niks aan het toeval over laten, althans niet als het gaat om zaken die je zelf in de hand hebt. Een superieure presentatie en een scherpe vraagprijs zijn hierbij essentieel.

8. Biedt de koper zekerheid en vertrouwen

De markt is op dit moment zeker niet slecht als je bedenkt waar we vandaan komen de afgelopen jaren. Toch is het ook nu nog belangrijk dat je de koper een stukje vertrouwen en zekerheid biedt. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een zogenaamde ‘No risk clausule’ waarbij de koop ontbonden kan worden indien de koper zijn eigen huis niet verkocht heeft binnen een vooraf afgesproken periode.

Een andere optie zou woningruil kunnen zijn. Hij/zij koopt jouw woning en jij die van de koper, al dan niet om zelf te gaan wonen of weer door te verkopen. Ook een overbruggingsgarantie voor een vooraf afgesproken periode is een optie. Hierbij geef je de koper voor bijvoorbeeld een periode van 1 jaar de garantie dat deze niet met dubbele lasten komt te zitten. Deze kosten kun je uiteraard verdisconteren in de koopprijs van je eigen huis.

9. Hou de kijkers vast

Bij tip 1 heb je al kunnen lezen hoe belangrijk de eerste indruk van je woning is. Wanneer de kijker eenmaal doorgeklikt heeft op jouw woning is het natuurlijk zaak dat je ze vasthoudt! Dit doe je door hen veel informatie te bieden in de vorm van een wervelende en uitgebreide aanbiedingstekst, voldoende foto’s van topkwaliteit, 3D-plattegronden met de mogelijkheid om de kijker jouw huis alvast in te richten (Floorplanner), natuurlijk 360 graden foto’s waarbij de kijkers een goed beeld krijgen van de ruimtes en/of de tuin. En misschien wel het belangrijkste…zorg voor een mooie professionele woningvideo! Een foto zegt meer dan 1000 woorden en een video zegt meer dan 1000 foto’s!

Een wervelende en uitgebreide presentatie van je huis zorgt ervoor dat potentiële kopers enthousiast worden en blijven plakken. En hoe langer ze blijven plakken, hoe groter de kans is dat zij een afspraak voor een bezichtiging maken. En hoe meer bezichtigingen, hoe groter de kans op een snelle en goede verkoop!

10. Kies de juiste makelaar

Tja, das lastig de juiste makelaar kiezen. Veel mensen kiezen een makelaar omdat deze bij in het dorp zit of omdat deze makelaar ook het huis van de overburen ooit verkocht heeft. Toch denk ik dat het goed is even wat verder te kijken dan dit. Allereerst moet je natuurlijk een goede klik met de makelaar hebben en deze vertrouwen. Maar wees ook kritisch en vraag op welke manier de makelaar denkt jouw huis te gaan verkopen en welke middelen hij/zij hiervoor inzet. Wat doet de makelaar nog meer behalve je huis op Funda plaatsen en een bord in je tuin zetten?

Onze ervaring leert dat veel mensen erg ontevreden zijn over hun makelaar of een vervelende ervaring met een makelaar uit het verleden hebben gehad. Het huis staat al langere tijd te koop en de keren dat de makelaar iets van zich laat horen is op 1 of 2 vingers te tellen. Wat uit zo’n contact vaak voort komt is een voorstel tot prijsverlaging, soms de zoveelste. Is dat wat je wilt als verkoper?

Als je het mij vraagt hoort een makelaar actief en betrokken te zijn. De makelaar hoort de vinger aan de pols te houden en proactief te zijn wanneer de verkoop stagneert. Waar zou het aan kunnen liggen en wat kunnen we er aan doen. Gelukkig zijn er ook altijd nog makelaars die wel zo werken, echter ze zijn in de minderheid.

Laat je overigens niet verleiden door een makelaar die aangeeft jouw huis wel voor meer te kunnen verkopen dan de andere makelaars aangeven. Het is een veelgebruikte truc om er voor te zorgen dat ze jouw huis in de verkoop krijgen. Daarna kunnen ze altijd nog zakken immers..

11. Wil jij wel echt verkopen?

Jouw rol als verkoper is minstens zo belangrijk als die van de makelaar. Hoe graag wil jij je huis verkopen? Of ben jij een verkoper die zich kan vinden in onderstaande uitspraken?

  • We zetten hoog in, we kunnen altijd nog zakken!
  • Het maakt mij niet uit hoelang mijn huis te koop staat, ik hoef niet perse weg.
  • Ik doe er niks meer aan en opruimen? Ze moeten maar even door de troep heen kijken hoor…
  • Het is maar net wat de gek ervoor geeft…
  • Iedereen (ook de buren) zegt dat ons huis veel meer waard is…
  • We hebben een goed bod ontvangen maar aangezien het nog maar net te koop staat wachten we nog even….misschien komt er nog een hoger bod.

Bovenstaande uitspraken en/of quotes passen niet bij een gemotiveerde verkoper! Sterker nog, dit zijn DE ingrediënten voor een lang verkooptraject met uiteindelijk een veel lagere opbrengst dan mogelijk was geweest. Toch komen we dit type verkoper nog dagelijks tegen. Soms zijn deze verkopers alsnog op andere gedachten te brengen(bijvoorbeeld na het lezen van ons e-book) maar heel vaak ook niet. Een makelaar met deze werkwijze (zoals wij) past dan misschien wel niet bij dit type verkoper…Samen de schouders eronder op alle fronten, dat verhoogt de kans op een snelle en goede verkoop!

12. De vraagprijs

Een vraagprijs, in veel gevallen een gevoelig onderwerp. Zeker nu wanneer er vele woningen door de slechte jaren die achter ons liggen inmiddels onder water staan. In de meeste gevallen denken/vinden woningeigenaren dat hun woning meer waard is dan wat de makelaar ze verteld. Op zich begrijpelijk, we willen immers allemaal een zo hoog mogelijke prijs voor onze woning ontvangen, maar tegelijk ook doodsteek nummer 1 waarom huizen maar niet verkocht worden.

Een te hoge vraagprijs zorgt er in ieder geval voor dat je huis niet verkocht gaat worden, dat is een ding dat zeker is. Kopers weten namelijk doorgaans heel goed wat een huis waard is of hoort te zijn. Een te hoge vraagprijs betekent na 3 maanden evalueren en de prijs bijstellen. En soms gebeurt dit meerdere malen achter elkaar. Jouw huis heeft inmiddels al een ‘smet’ en de potentiële kopers zien ook dat jouw huis al meerdere prijsverlagingen heeft gehad en zullen dit gebruiken in eventuele onderhandelingen.

De praktijk is dat door te beginnen met een te hoge, niet realistische vraagprijs, huizen onder aan de streep voor minder verkocht worden als dat de verkoper gewoon begonnen was met een lagere, maar meer realistische vraagprijs.

In sommige gevallen, afhankelijk van het type woning, kan een andere verkoopstrategie ook uitkomst bieden. Ik denk hierbij aan een vrijwillige huizenveiling bijvoorbeeld.

Dit artikel is een samenvatting van het e-book ‘Huis Verkopen 2.0’ dat wij geschreven hebben. Dit e-book kun je gratis downloaden in de lichtblauwe balk een stukje hieronder. Je leest hier dan een uitgebreide versie boordevol tips van dit artikel!

Comments

comments

Bericht delen:

  • Praktische tips! Op het moment dat je besluit om je huis te verkopen, komt er inderdaad van alles op je af. V-borden en op Funda/Jaap staan is het minste. Hangt natuurlijk af van waar je verkoopt, maar soms moet je je creativiteit aanspreken.

  • Download het GRATIS e-book 'Huis Verkopen 2.0'

    Wil jij je huis sneller verkopen? Download dan dit 35 pagina's tellende e-book vol met tips en valkuilen die je tegen kunt komen bij de verkoop van je huis.