Hoe vind je de juiste makelaar

Hoe vind je de juiste makelaar?

De kogel is door de kerk! Na er lang en goed over nagedacht te hebben, heb je besloten dat je je woning gaat verkopen en dus zal er actie ondernomen moeten worden. De eerste vraag die je jezelf moet stellen is; neem ik wel of geen makelaar in de hand? Er zijn tegenwoordig volop mogelijkheden om je huis bijna helemaal zelf te verkopen zonder de hulp van een makelaar. Een tussenweg, in de vorm van bijvoorbeeld een zogenoemde internetmakelaar, is natuurlijk ook nog een optie. Gelet op de kosten die een makelaar met zich meebrengt kan dit zeker een overweging zijn.

Toch kiest meer dan 90% van de huizenverkopers nog steeds voor een fullservice makelaar. Een fullservice makelaar neemt jou als verkoper alles van A tot Z uit handen. Niet alleen de presentatie en marketing van je woning, maar ook de onderhandelingen, vraagprijsadvies en erg belangrijk…de juridische kant die bij de verkoop van een woning komt kijken.

Alleen al in de regio Burgum-Leeuwarden en 10 kilometer daarom heen bevinden zich al meer dan 35 makelaars. Hoe vind je nu de juiste makelaar en hoe weet je nu welke makelaar goed aansluit bij jouw wensen en eisen? Uiteindelijk heeft iedere woningverkoper 1 doel en dat is zijn/haar woning snel en tegen de hoogst haalbare (reële) prijs verkopen. En net als dat er hele goede en minder goede timmermannen zijn, zijn er ook goede en minder goede makelaars. Zaak dus om je vooraf goed te verdiepen alvorens je een definitieve keuze maakt.

Hoe ga je een aantal makelaars selecteren?

Ik merk zelf dat net als ‘vroeger’ mond-tot-mond reclame voor een makelaar nog steeds ontzettend belangrijk is. Je hebt vrienden, kennissen, buren of familie die hun woning al eens verkocht hebben en hun ervaringen met de verkopend makelaar kan aanleiding zijn om deze wel of niet uit te nodigen. Maar omdat de buren tevreden waren over hun makelaar hoeft dat niet te betekenen dat jij dat automatisch ook zult zijn. Het is daarom zeker verstandig om naast een aanbevolen makelaar nog 2 of 3 makelaars uit te nodigen voor een vrijblijvend gesprek. Op deze manier krijg je niet alleen een goed beeld van een reële vraagprijs, maar ben je ook in staat een goede vergelijking te maken tussen de werkwijze van deze makelaars.

Normaal gesproken begin je je zoektocht op het internet, veel Google. Je zoekt op makelaars in de omgeving en maakt een lijstje van bijvoorbeeld een stuk of 10 makelaars. Kijk vervolgens op de website van deze makelaars en probeer zoveel mogelijk informatie op voorhand te vergaren. Hoe ziet de website eruit…oogt deze fris, jong en vernieuwend of juist oubollig? Staat er iets beschreven over de werkwijze die de makelaar hanteert en kun je op de website of op Funda klantervaringen terugvinden die je iets meer vertellen over de beleving die andere klanten bij de betreffende makelaar hebben gehad? Maar misschien ben je zelf ook actief op Facebook en zie je regelmatig informatie voorbij komen van een bepaalde makelaar. Vaak is dat een goed teken en dus zou je kunnen overwegen om ook deze makelaar uit te nodigen voor een gesprek.

Op basis van klantervaringen, de look en feel van de website, de activiteiten van een makelaar op social media en de werkwijze van de makelaar, selecteer je maximaal 3 tot 4 makelaars die je uitnodigt voor een vrijblijvend eerste gesprek. Want wat zeker erg belangrijk is, is dat je wel een klik moet hebben met de makelaar. Immers…je hebt toch een tijdje vrij intensief contact met elkaar (normaal gesproken) tijdens de verkoop van je woning.

Eenmaal een aantal makelaars geselecteerd…

Je hebt op basis van een eerste selectie een aantal makelaars uitgenodigd op gesprek. Tijdens deze gesprekken is het belangrijk dat je allereerst een gevoel van vertrouwen hebt bij de betreffende makelaar, dat is namelijk de basis voor een verdere samenwerking. Maar alleen vertrouwen is niet genoeg. Een makelaar moet ook zorgen voor een duidelijke, goed onderbouwde verkoopstrategie. Zelf een paar foto’s maken, 20 regels tekst en je huis op Funda zetten is vandaag de dag echt niet meer genoeg. Ondanks het huidige gunstige klimaat van de woningmarkt (o.a. zeer lage hypotheekrente) is de concurrentie stevig en dus zul je met je kop boven het maaiveld uit moeten steken.

Enkele tips waar je op moet letten:

  • Welke vormen van marketing hanteert de makelaar naast Funda nog meer?
  • Maakt de makelaar gebruik van social media en op welke manier? En hoe actief is hij/zij hierin?
  • Maakt de makelaar gebruik van een verkoopstyliste? En zo ja, zijn hier extra kosten aan verbonden?
  • In hoeverre geeft de makelaar tijdens de eerste afspraak je tips en adviezen die de verkoop bevorderen? Denkt hij/zij oprecht met je mee?
  • Maakt de makelaar gebruik van het meest uitgebreide Funda presentatiepakket? (beter voor de vindbaarheid op Funda)
  • Zorgt de makelaar voor een aantrekkelijke woningvideo, 3D-foto’s en digitale plattegronden? En zo ja, rekent hij hiervoor extra kosten?
  • Wat is de kwaliteit van de woningfoto’s en de manier waarop de woningen zijn gepresenteerd?
  • Welke kosten rekent de makelaar voor zijn diensten? Vaak zijn dit eenmalige opstartkosten en een courtage bij verkoop. Let er hierbij goed op of deze kosten inclusief of exclusief btw zijn. Veel makelaars hebben er een handje van tarieven exclusief btw te rekenen terwijl dit feitelijk niet eens toegestaan is bij consumentendiensten.
  • Hoe goed is de makelaar telefonisch en per mail bereikbaar? Tip: kijk niet alleen naar de openingstijden maar test het zelf ook. Stuur de makelaar in jouw beslissingsfase eens een mailtje of bel hem en kijk hoe lang het duurt voordat hij/zij reageert.
  • Hoe worden de bezichtigingen van de woning aan jou teruggekoppeld? Je wilt natuurlijk zo snel mogelijk weten hoe een bezichtiging verlopen is en welk gevoel de makelaar er bij heeft…
  • Hoe wordt jouw woning gepresenteerd in een woningbrochure? Is dit een uitgeprinte brochure of wordt je woning op z’n best gepresenteerd in een professioneel gedrukte brochure? (zie voorbeeld hieronder)
  • Rekent de makelaar intrekkingskosten wanneer jij besluit je woning om welke reden dan ook uit de verkoop te nemen bij de betreffende makelaar?
  • Hoeveel woningen heeft de makelaar in de verkoop en hoeveel makelaars zijn er werkzaam op het makelaarskantoor? Dit kan je een goed beeld geven van de hoeveelheid tijd, aandacht en energie de makelaar in jou en je woning kan steken.
  • Hoeveel woningen heeft de makelaar op dit moment in de verkoop staan en hoeveel heeft hij er afgelopen 12 maanden verkocht? Door het aantal te koop staande woningen te delen door het aantal verkochte woningen, komt hier een verhoudingspercentage uit. Hoe hoger deze is, hoe beter. Voorbeeld: Makelaar A heeft 100 woningen in de verkoop en heeft afgelopen 50 woningen verkocht. 50/100  = 0,5. Makelaar B heeft ook 100 woningen in de verkoop maar heeft er 80 verkocht in de afgelopen 12  maanden. 80/100 = 0,8. De verkoopstatistieken van makelaar B zijn dus beduidend beter dan die van makelaar A. Je kunt deze statistieken eenvoudig nakijken en uitrekenen door op Funda op de naam van de makelaar te klikken. Links bovenin zie je dan twee tabbladen, één met het aantal te koop staande woningen en daarnaast het aantal verkochte woningen.
  • Ik noemde het al even eerder maar kijk bij het maken van je beslissing ook naar ervaringen van andere klanten. Deze geven vaak een goed beeld van de realiteit. Steeds meer makelaars tonen ook hun klantervaringen op Funda. Klik op deze link voor een goed voorbeeld.

Voorbeeld van een professionele woningbrochure:

Foto brochures woning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ik hoop dat deze tips je helpen bij het kiezen van de voor jou meest geschikte makelaar!

Comments

comments

Bericht delen:

Download het GRATIS e-book 'Huis Verkopen 2.0'

Wil jij je huis sneller verkopen? Download dan dit 35 pagina's tellende e-book vol met tips en valkuilen die je tegen kunt komen bij de verkoop van je huis.