10 Redenen waarom jouw huis nog niet verkocht is

9 Redenen waarom jouw huis nog niet verkocht is

Staat jouw huis al langere tijd te koop en vraag je je af waarom deze nog nooit verkocht is of waarom er op z’n minst niet of nauwelijks een bezichtiging aangevraagd is? Dit kan diverse redenen hebben en natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel, maar feit is dat onderstaande 9 punten een belangrijke rol spelen bij de verkoop van je woning.

1. De eerste indruk

Het internet beheerst anno 2016 ons leven. Waar je ook komt, het is er altijd en overal. We worden overspoeld met informatie over de meest uiteenlopende dingen. Dit heeft ervoor gezorgd dat er nog maar weinig focus is bij veel mensen en dat we erg snel afgeleid zijn. We surfen binnen luttele seconden van de ene website naar de andere. De informatie die we tegenkomen op het internet lezen we niet meer, nee we screenen al deze informatie. En slechts een klein deel van deze informatie vinden we interessant genoeg om op door te klikken. En als we doorklikken dan nog betekent dat niet dat de bezoeker lang blijft hangen op deze pagina, want blijkt het niet interessant genoeg dan zijn ze alsnog gevlogen.

Het proces zoals ik dat hierboven beschreven heb geldt ook voor woningzoekers. Je zult er dus voor moeten zorgen dat jouw huis een verpletterende eerste indruk achterlaat bij de grote groep mensen die op zoek zijn naar een koopwoning. De hoofdfoto moet er eentje zijn  die uitnodigt om door te klikken en eenmaal bij jouw woning aangekomen moet alles kloppen. Niet alleen een uitgebreide fotopresentatie, maar ook een krachtige woningvideo, 3D-plattegronden en 360 graden foto’s zijn belangrijk. Zorg dat er een wervelende tekst over jouw woning is/wordt geschreven die de woningzoekenden uitnodigt om nog meer te willen weten over jouw huis. Doel is uiteindelijk het aanvragen van een bezichtiging.

Wanneer je nu eens heel kritisch kijkt naar bovengenoemde punten, voldoet jouw woning dan aan deze eisen?

2. Fotopresentatie

Mooie, kwalitatief goede foto’s zijn van doorslaggevend belang. Helaas lijkt nog niet iedere huizenverkoper en makelaar zich dat te realiseren. Maar voordat je goede foto’s kunt laten maken zal de woning eerst volledig opgeruimd moeten worden en alle kleine klusjes moeten worden afgemaakt. Hierover meer bij punt 3. Ik zou je willen adviseren, ongeacht of je je woning zelf verkoopt of via een makelaar, om altijd een professionele woningfotograaf in de hand te nemen. Ik zeg bewust woningfotograaf want het fotograferen van woningen vraagt een totaal andere benadering dan bijvoorbeeld het fotograferen van mensen of bruiloften.

Zorg ervoor dat alle ruimtes zo voordelig mogelijk in beeld worden gebracht, doch ga niet overdrijven met bijvoorbeeld het overmatig gebruik van groothoeklenzen. Dat heeft juist eerder een averechts effect want bij binnenkomst zullen de ruimtes tegenvallen en in dat geval ben je de kijkers gelijk kwijt. Probeer daarnaast ook de speciale elementen in je woning mooi in beeld te brengen. Denk bijvoorbeeld aan een openhaardpartij, glas-in-lood ramen of deuren, een veranda, serre en andere eye-catchers.

Hoe is de kwaliteit van jouw woningfoto’s? En wat vinden mensen in je omgeving van jouw woningfoto’s?

3. VerkoopstylingDSC_0039

Slechts enkele makelaars passen het nog maar structureel toe, maar de verschillen zijn vaak van doorslaggevend belang. Ik heb het over verkoopstyling! Bij verkoopstyling hoef je niet gelijk te denken aan een volledige make-over van je woning, maar meer aan het creëren van rust en ruimte in je huis aangekleed met accessoires en sfeerelementen. Sterke punten van een ruimte moeten op de juiste manier in beeld worden gebracht en het geheel moet rust uitstralen. De meeste mensen hebben, geheel begrijpelijk, veel spullen in huis staan en deze vele spullen, van klein tot groot, geven al snel een ‘rommelig’ beeld van je huis. 556A0768Dat is wat je moet willen voorkomen. Een verkoopstyliste vertelt je precies welke voorbereidingen je moet treffen en komt je vervolgens op de dag van de fotopresentatie helpen om de puntjes op de i te zetten en alles zo in te richten en aan te kleden dat de fotograaf zijn gang kan gaan. Helaas kunnen de meeste woningzoekenen maar slecht door zaken heen kijken en dus zul je hier rekening mee moeten houden.

Kijk eens kritisch naar je huis…straalt het rust en netheid uit? Is het verleiding voor woningzoekers om een bezichtiging aan te vragen?

4. Promotie van je huis

De tijd van alleen Funda en een bord in de tuin is geweest. Er zijn zoveel meer kanalen die een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de verkoop van je huis en dus moet je er voor zorgen dat je handig gebruik maakt van deze middelen. Jouw makelaar zal zich actief bezig moeten houden op social media en dan met name op Facebook. Twijfel je er nog aan of dat echt wel zo is? Geloof me…het is echt zo! Naast het feit dat wij al diverse keren woningen via Facebook verkochten alvorens deze op Funda stonden, merken we iedere keer weer dat wanneer we een woning onder de aandacht brengen op Facebook, dit nieuwe aanvragen voor bezichtigingen oplevert en vaak dus ook resulteert in nieuwe verkopen. Facebook kun je overigens ook heel gericht inzetten door betaald te adverteren. Op deze manier kun je met een beperkt budget heel gericht je doelgroep bereiken.

Maar er is meer naast Facebook en andere social media kanalen zoals Twitter, Google+ en Pinterest. Ook een flyeractie in je eigen woonwijk kan soms erg effectief zijn. De potentiële koper is vaak dichterbij dan je soms denkt…Ook Marktplaats is een medium die het overwegen waard is. Met miljoenen bezoekers per maand, waaronder veel woningzoekenden, bestaat de kans dat je de potentiële koper van jouw woning hier aantreft.

Tot slot zijn er ook nog andere ‘ludieke’ acties te bedenken die een stimulans kunnen geven. Denk bijvoorbeeld aan het vrij op naam verkopen van de woning waardoor de kosten koper niet voor rekening van de verkopers komen, maar voor jou als koper. In feite geef je hiermee een aantrekkelijke extra korting op je woning. In uitzonderlijke gevallen lees je zelfs wel eens dat men er een auto of iets anders van grote waarde bij cadeau geeft. Acties als deze kunnen vaak op social media leiden tot grote belangstelling met een viraal effect tot gevolg. Gevolg. Je bereikt een grote groep mensen waardoor de kans op het vinden van een koper aanzienlijk toeneemt.

Wat heb jij en je makelaar tot dusver gedaan aan actieve woningpromotie?

5. Er zit een smet op je woning

Je huis staat al een half jaar of langer te koop (dit kun je ook zien onder het kopje Kenmerken op Funda). Al maanden is er geen enkele bezichtiging meer geweest en in het ergste geval is er helemaal nog nooit een bezichtiging geweest. De mensen die actief op zoek zijn naar een woning hebben jouw huis al tot vervelends toe voorbij zien komen op Funda, Jaap en Huislijn en zijn op geen enkele manier meer geneigd te klikken op jouw huis, laat staan een bezichtiging aan te vragen.

Men weet dat je huis al lang(er) te koop staat en blijkbaar is er iets dat hen niet aantrekt of wellicht zelfs afstoot. Wij mensen hebben doorgaans al snel een (voor)oordeel klaar en dus wordt er bij woningen die al lang te koop staan gedacht dat ‘er wel iets mee zal zijn’. Hij is blijkbaar te duur, er moet te veel aan gebeuren, de locatie zal wel niet goed genoeg zijn of te weinig ruimte….allemaal redenen die mensen kunnen bedenken waarom ze geen interesse hebben in jouw woning. Zeker in de kleinere steden en dorpen weet men precies wat er zoal te koop staat en daar wordt over gesproken. Er zit een smet op je woning en dus zal het roer (soms rigoureus) om moeten.

Een kleine prijsverlaging van 2.500 euro zet geen zoden aan de dijk. Nee eigenlijk zul je het gehele verkoopproces (foto’s, video, presentatie,marketing, verkoopstyling, verbouwen, klussen) kritisch onder de loep moeten nemen en daar horen ook de geleverde inspanningen (of juist niet) van je makelaar bij.

Misschien zijn jouw keuken en badkamer wel dusdanig verouderd en gedateerd dat je moet overwegen deze te vervangen zodat je huis beter en sneller verkoopt. Je hebt er natuurlijk wat meer werk van dan een prijsverlaging van 20.000 euro, maar de kans op verkoop neemt wel aanzienlijk toe.

Behoort jouw woning tot de categorie woningen waar een smet op zit?

6. Achterstallig onderhoud

De trend van vandaag de dag is toch heel duidelijk dat woningen die ‘kant en klaar’  en echt af zijn, doorgaans binnen enkele dagen tot weken verkocht worden. Vaak hebben deze woningen een mooie nieuwe keuken en/of badkamer en ook de andere ruimtes is het huis zijn vaak keurig afgewerkt. Veel huizenkopersAchterstallig onderhoud woning hebben een druk leven en dus heeft lang niet iedereen zin om zelf nog te gaan klussen of verbouwen….veel mensen kunnen het ook gewoon simpelweg niet. Daarnaast is het door de nieuwe regelgeving omtrent het afsluiten van een hypotheek niet zo eenvoudig meer om een gehele verbouwing mee te financieren. Dat betekent dat mensen een groot deel van de verbouwing uit eigen middelen moeten betalen.

Woningen met veel achterstallig onderhoud of waarvan de keuken en badkamer enorm gedateerd zijn, verkopen doorgaans een stuk lastiger dan woningen die met zo kan betrekken. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar vaak heeft zo’n uitzondering dan andere sterke eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan een toplocatie of andere hele specifieke eigenschappen.

Ik kan me voorstellen dat je voorhand niet staat te springen om je woning volledig te verbouwen alvorens deze in de verkoop te gooien, maar een slecht idee hoeft het op voorhand niet te zijn. De kans dat je er financieel beter uitspringt is erg groot. Binnenshuis alles keurig weer in de verf, een mooie laminaatvloer en een nieuwe keuken en/of badkamer doet wonderen.

Wanneer je woning al langere tijd te koop staat en je je eigen woning herkent als een woning die gedateerd is met achterstallig onderhoud, dan is het zeker de moeite waard om een verbouwing te overwegen. Zorg er alleen wel voor dat je dat op een neutrale en slimme manier aanpakt. Een goede makelaar kan je daarbij helpen en adviseren.

7. De makelaar

Je hebt een makelaar ingeschakeld om ervoor te zorgen dat je huis snel en tegen een goede prijs verkocht wordt. Een hun verkopen is naar mijn idee meer dan zelf een paar foto’s schieten en deze op Funda zetten. Helaas is dit in de praktijk nog wel de werkwijze van (te) veel makelaars. Net als in ieder vak is het zo dat er goede (en actieve) en minder goede makelaars tussen zitten. Aan jou de taak om de goede er tussenuit de pikken.

Vraag je makelaar om een duidelijk verkoop- en/of marketingplan en eis ook dat je regelmatig op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen. Welke stappen zijn er in tussentijd gezet en wat is er gedaan om jouw woning onder de aandacht te brengen? In ons E-book ‘Huis Verkopen 2.0’ ga ik wat dieper in op de rol van de makelaar en krijg je tips waar je op moet letten.

8. De vraagprijs

Een te hoge vraagprijs is naar mijn idee reden nummer 1 waarom een woning maar niet verkocht wordt. Een huis is namelijk niet waard wat jij of je buurman het waard vind en de waarde is ook niet wat jij er ooit voor betaald hebt. Ook een concurrerende woning met een vergelijkbare vraagprijs betekent niet dat jouw huis dat ook waard is, want wie zegt mij dat de concurrent ook niet teveel voor zijn woning vraagt?

Regel nummer 1 bij het verkopen van een huis is ervoor zorgen dat je een realistische vraagprijs op je woning zet en bij voorkeur een scherpe vraagprijs die dicht bij de op te brengen waarde ligt. Wanneer 250.000 euro een realistische opbrengstwaarde voor  jouw huis is, dan zou een vraagprijs van 259.500 euro niet misstaan. Een vraagprijs van 289.000 zou in dit geval naar mijn idee zorgen voor een averechts effect, want de gemiddelde woningzoekende weet doorgaans redelijk goed wat een huis in de huidige woningmarkt echt waard is.Vraagprijs woning

Het gevolg van starten met een te hoge vraagprijs is doorgaans een lang verkooptraject met weinig tot geen resultaat. Na verloop van tijd stelt je makelaar voor om de prijs toch maar eens te verlagen, maar feitelijk is het kwaad dan al geschiedt.  Woningzoekenden zien dat je huis al langere tijd te koop staat, ondertussen één of meerdere prijsverlagingen heeft ondergaan en dus maakt dat hen in de onderhandelingen sterker mochten die er überhaupt al komen. Na verloop van tijd komt er immers een smet op je huis en krijgt deze niet meer de aandacht die het wellicht wel verdient.

De praktijk laat keer op keer zien dat de uiteindelijke opbrengst van woningen waarbij gestart is met een te hoge vraagprijs, aanzienlijk lager is dan van woningen waar wel gelijk een realistische vraagprijs op gezet is. Je moet het ijzer smeden als het heet en dat betekent in de woningmarkt dat het in de eerste weken moet gebeuren nadat het in de verkoop gezet is. Gebeurt er in deze eerst weken weinig dan is dat vaak een voorteken dat het traject wel eens wat langer kan gaan duren.

Tot slot, ik begrijp heel goed dat er momenteel veel woningeigenaren zijn die kampen met een woning die onder water staat met als logisch gevolg een restschuld bij verkoop. Natuurlijk ga je er samen met je makelaar alles aan doen om het maximale resultaat uit de verkoop van je woning te halen, maar de markt heeft een enorme dreun gehad de afgelopen 7 jaar. Ondanks dat we weer in een opgaande lijn zitten betekent dat nog niet dat alle verliezen uit de voorgaande jaren alweer ‘weggepoetst’ zijn. Staat je huis onder water, bespreek dan met je hypotheekadviseur wat de mogelijkheden zijn om een eventuele restschuld mee te financieren of blijf anders nog even een paar jaar zitten waar je zit.

Is de vraagprijs van jouw woning wel reëel?

9. Je eigen rol

Hoe graag wil jij zelf eigenlijk je woning verkopen? Heb je je woning te koop gezet met als doel ‘we zien wel waar het schip strand’  of ben jij een gemotiveerde verkoper die graag zijn huis daadwerkelijk wil verkopen in plaats van zijn huis te koop te zetten? Een gemotiveerde verkoper haalt samen met de makelaar en verkoopstylist alles uit de kast om de woning te verkopen. Heb jij zelf een reëel beeld van de echte waarde van jouw huis?Alle genoemde punten in dit artikel spelen hierbij een belangrijke rol.

Zelf werken wij als klein makelaarskantoor alleen met gemotiveerde verkopers die 100% achter onze manier van werken staan en zelf ook bereid zijn de handen uit de mouwen te steken. Want alleen dan, uitzonderingen daargelaten, heb je kans op een snelle en goede verkoop.

Download het E-Book ‘Huis Verkopen 2.0’

Dit artikel is een korte samenvatting van het E-Book ‘Huis Verkopen 2.0′. Dit 35 pagina’s tellende e-book kun je gratis downloaden door op de link hieronder te klikken. Vul je naam en e-mailadres en we sturen jou het digitale e-book toe boordevol tips & tricks die je helpen bij het succesvol verkopen van je woning.

 

>>>KLIK HIER OM HET E-BOOK TE DOWNLOADEN<<<

 

———————————————————————————————————————————-

Comments

comments

Bericht delen:

Download het GRATIS e-book 'Huis Verkopen 2.0'

Wil jij je huis sneller verkopen? Download dan dit 35 pagina's tellende e-book vol met tips en valkuilen die je tegen kunt komen bij de verkoop van je huis.